وزیر ارتباطات در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره وضعیت اینترنت بیان کرد که قطعی و محدودیتی در اینترنت کشور وجود ندارد و رسانه‌هایی که روز چهارشنبه به نقل از وزیر خبر از قطعی اینترنت در استان‌ها و در ساعاتی از روز داده بود دچار سوءبرداشت شده‌اند.

روز جمعه ۲۴ شهریورماه، محمد احسان خرامید، رئیس روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی X و «ویراستی» نوشت: «قطع و محدودیت اینترنت تکذیب می‌شود. امروز برخی خبرها به نقل از وزیر ارتباطات مدعی شدند، قطع نت در برخی استان‌ها و در ساعت‌های خاصی اتفاق می‌افتد، این خبر تکذیب می‌شود و این یک سوبرداشت از مصاحبه هفته قبل وزیر در خصوص تشریح عملیات افزایش ظرفیت شبکه کشور است.»

این سخنان در حالی گفته شد که هفته پیش یعنی ۱۹ شهریورماه، موسسه «نت بلاکس» که در زمینه پایش اینترنت جهانی فعالیت می‌کند، خبر از اختلال اینترنت در ایران داد که پس از آن مظفری، مدیر فنی شرکت ایران سرور در واکنش به این پست در شبکه X نوشت: «این اختلال مربوط به یک برنامه تغییرات از پیش برنامه ریزی شده در خصوص اصلاح سیستم برق دیتاسنتر زیرساخت بوده است.»

تایید وزیر درباره اختلال اینترنت

از سوی دیگر، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم روز چهارشنبه ۲۲ شهریور در حاشیه جلسه دولت در مصاحبه با خبرنگاران گفته بود: اکنون در حال توسعه شبکه مخابراتی کشور هستیم که قرار است طی شش ماه آینده، ۵۰درصد به ظرفیت لایه IP کشور اضافه شود. همچنین تجهیزات جدید در حال جایگزینی و قرارگرفتن در شبکه است. اختلالات معمولا در نیمه‌های شب اتفاق می‌افتد که ممکن است در برخی مناطق با اطلاع قبلی از سوی شرکت زیرساخت باشد. با اینکه شاید عموم کاربران این اختلال را حس نکنند اما تشخیص دادیم که این موضوع به اطلاع عموم مردم برسد و این امر از قبل به اپراتورها اطلاع داده شده بود. ممکن است این اختلال باعث نگرانی مردم شود. با اینکه شاید کاربران عادی این اختلالات را حس نکنند اما به کسب‌وکارهای مجازی آسیب متعددی می‌رسد.

اما پس از انتشار پست تکذیب «محدودیت و قطع اینترنت» توسط رئیس روابط‌عمومی وزارت ارتباطات، وزیر ارتباط در واکنش به آن نوشت: «برخی عادت کرده‌اند که برای دیده شدن، با تولید اخبار جعلی و روایت‌های نخدوش با ذهن و روان مردم بازی کنند و تصویری مشوش از مدیریت اجرائی کشور ارائه کنند. این خبر کذب «قطع اینترنت» هم «روایتی مجعول» از مصاحیه چهارشنبه بنده در خصوص اقدامات وزارتخانه برای افزایش ظرفیت شبکه است.»

به نقل از دنیای اقتصاد، چنین تکذیب‌هایی در سال گذشته هم اتفاق افتاده بود. پس از آنکه وزیر ارتباطات، اواخر سال گذشته گفته بود ممکن است اینترنت به دلیل مسائل امنیتی با محدودیت‌هایی همراه شود، بلافاصله در اطلاعیه‌ای این گفته‌های خود را تکذیب کرد و در پایان همان روز اینترنت و بسیاری از پلتفرم‌های خارجی از دسترس کاربران خارج شدند.

اختلال دست کمی از قطعی اینترنت ندارد

شاید اینترنت به‌طور کلی قطع نشده باشد ولی هنگامی که در آن اختلال ایجاد می‌شود، دست کمی از قطعی ندارد و باعث سردرگمی مردم و ضرر به کسب‌ وکارهای آنلاین می‌شود.

در نیمه دوم سال گذشته اختلال در اینترنت به حدی رسید که ابراهیم رئیسی در ۲۵ دی ۱۴۰۱ از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست دغدغه‌های مردم در زمینه کندی سرعت و دیگر مشکلات موجود را با فوریت پیگیری و رفع کند. آنگونه که کارنگ همان زمان گزارش داده، سه روز پس از این دستور، زارع‌پور مدعی تشکیل کارگروهی برای بررسی مشکلات اینترنت در لایه‌های مختلف شده بود. تشکیل دو کارگروه برای رسیدگی به سرعت اینترنت در فاصله حدود شش ماه در حالی انجام شده که وزارت ارتباطات مدعی افزایش دو برابری سرعت اینترنت در دولت سیزدهم شده است.

حال پس از ایجاد این دو کارگروه، تکراتو در تاریخ ۲۴ اسفند نوشت: «اینترنت کشور برای سومین بار در دو ماه اخیر به مدت حدود ۱۰ دقیقه دچار اختلال شدید شد. موضوعی که وزیر ارتباطات آن را «افت ترافیک» می‌خواند؛ اما دلیلی برای آن اعلام نکرده است.»

همچنین تکراتو گزارش داد: ۵ بهمن برای اولین بار در ماه‌های اخیر، اینترنت کشور به صورت عمومی با اختلال شدید روبرو شد و به مدت حداقل ۱۰ دقیقه بیشترین کاربران، امکان دسترسی به سایت‌های داخلی و خارجی را از دست دادند. یک هفته بعد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران «حمله سایبری سنگین» به مرکز تبادل ترافیک (IXP) تهران را عامل این اختلال خواند.

  • منبع خبر : تجارت نیوز