همواره مسکن یکی از چالش های بزرگ دولت ها در کشور بوده و در این راستا دولت سیزدهم وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن را داده که سهم استان بوشهر از این وعده، 11 هزار واحد مسکونی است.

همواره مسکن یکی از چالش های بزرگ دولت ها در کشور بوده و در این راستا دولت سیزدهم وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن را داده که سهم استان بوشهر از این وعده، ساخت ۱۱ هزار واحد مسکونی در طول سال است.

به گزارش خلیج فارس؛ اما یکی از موانع جدی این طرح، گرانی روزافزون قیمت مصالح است که عملا رایگان بودن زمین هم نتوانسته برای متقاضیانی که عمدتا کم درآمد هستند، انگیزه کافی ایجاد نمی کند، از همین رو میزان مشارکت واقعی متقاضیان نهضت مسکن در استان که آورده اولیه ۴۰ میلیون تومانی را واریز کرده اند ۱۰ درصد اعلام شده است.

واقعیت ماجرا را باید در اطمینان نداشتن مردم به سرنوشت طرح هایی از این دست جستجو کرد و اگر در جزئیات طرح دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که مانند بسیاری از رخدادهای دیگر، غول تورم، طرح نهضت مسکن را هم تحت الشاع خود قرار داده است.

به عبارتی، طرحی که جامعه هدفش خانوار کم‌ درآمد هستند، به‌ جایی رسیده که هزینه تمام‌ شده خانه ای ۹۰ متری در خوش‌ بینانه‌ ترین حالت به یک میلیارد تومان می رسد.

این درحالی است که نیمی از این رقم در قالب تسهیلات پوشش داده می شود، عددی که در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و روستاها هم نصف می شود.

۱۰ درصد متقاضیان آورده اولیه را پرداخت کردند

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر می‌گوید: تاکنون ۴ هزار و ۸۰۰ نفر یعنی حدود ۱۰ درصد متقاضیان نهضت ملی مسکن در استان وجه اولیه را پرداخته‌اند.

به گفته سیدمحمود دستغیبی، ۷۱ هزار نفر از هم استانی‌ها در سامانه نهضت ملی مسکن نام نویسی کرده‌اند که ۵۰ هزار نفر از آن‌ها شرایط مالکیتی را دارند و از این تعداد ۴ هزار و ۸۰۰ نفر وجه اولیه یعنی ۴۰ میلیون تومان را پرداخت کرده‌اند.

او افزود: ساخت بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی شروع شده و قرارداد بیش از ۷ هزار واحد نیز در سامانه وجود دارد، اما به علت حائز شرایط نبودن متقاضی به مرحله اجرا نرسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر ادامه داد: این ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی پیشرفت‌های مختلفی دارند از عملیات آماده‌سازی تا نازک‌کاری و تحویل واحد.

به گفته دستغیبی، نخستین مرحله واگذاری واحدهای نهضت ملی مسکن به تعداد ۲ هزار و ۲۲۱ واحد شهری و روستایی اسفند ۱۴۰۱ همزمان با سفر رئیس جمهور بوده است.

او ادامه داد: از این شمار می‌توان به ۸۴ واحد در شهر خورموج و ۲۴۲ واحد در شهر برازجان اشاره کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر بیان کرد: در کنار مسکن‌هایی که دستگاه‌های اجرایی در دست ساخت دارند، از سال گذشته در هفته دولت زمین به متقاضیان واگذار شده که اولین آن در بندر ریگ و پس از آن در بادوله و کاکی بود.

دستغیبی عنوان کرد: امسال هم این کار را ادامه دادیم و تا پایان هفته دولت زمین برای ساخت ۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد به صورت انفرادی یا گروهی به متقاضیان واگذار می‌شود که ۳ هزار و ۹ واحد در روستا‌ها و بقیه در شهر‌ها است و به مرور با  تکمیل پرونده، زمین در اختیارشان قرار می‌گیرد.