به گفته پاپری، پارسال مجموعا هشت هزار میلیارد تومان به استان اختصاص یافت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر می گوید: اعتبارات سال گذشته ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که با تخصیص ۸۴ درصدی، بالاترین عملکرد را در بین استان ها داشتیم.

محسن پاپری در نشست خبری به میزبانی استانداری افزود: همچنین پارسال ۸۹ درصد درآمدهای استان محقق شد که ۹۸ درصد آن از مالیات ها بود.

پاپری اعتبارات نهایی سفر اول رییس جمهوری به استان را ۳ هزار و ۳۲۶ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامعه داد: ۲ هزار و ۱۸۷ میلیارد تومان سهم سازمان برنامه و بودجه بود که ۷۲ درصد آن تاکنون محقق شده، همچنین مابقی که سهم دستگاهها و نهادهای دیگر بوده که تاکنون ۲۷ درصد محقق شده است.

وی با بیان اینکه هنوز مصوبات سفر دوم رییس جمهوری ابلاغ نشده، خاطرنشان کرد: سفر اول دولت ۱۰۴ مصوبه برای استان داشته که ۳۴ مصوبه انجام شده، ۵۴ مصوبه در حال انجام است و ۱۶ مصوبه در حال پیگیری می باشد.

به گفته پاپری، پارسال مجموعا هشت هزار میلیارد تومان اعتبار از محل ردیف‌های مختلف اعتباری به استان اختصاص یافت و تمام پروژه‌های عمرانی از شمالی تا جنوبی‌ترین نقطه استان فعال هستند.

۵۰ درصد پست های اداری بوشهر بلاتصدی است

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین از اشتغال ۳۶ هزار و ۳۵۵ نفر در دستگاههای اجرایی و اداری استان (به جز مجموعه های نظامی و امنیتی) خبر داد و گفت: از این تعداد ۴۵ درصد زن و ۵۵ درصد مرد می باشند. همچنین ۲۱ هزار و ۴۰۲ نفر رسمی، ۵ هزار و ۲۰۲ نفر پیمانی و مابقی در شکل های دیگر استخدامی می باشند.

پاپری افزود: ۳۷ درصد نیروها در مجموعه ستادی ادارات یعنی شهر بوشهر می باشند، ضمن اینکه ادارات شهرستان بوشهر ۲۵ درصد، دشتستان ۱۸ درصد، کنگان و دشتی هر کدام ۱۷ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۱۷ هزار پست سازمانی در بوشهر معادل ۵۵ درصد دارای تصدی است، تصریح کرد: حدود ۴۵ درصد پست های اداری بوشهر خالی و بلاتصدی است. البته اگر نیروهای قرارداد مشخص از آن جدا کنیم، میزان پست های خالی به ۵۵ درصد هم می رسد.

افزایش ۱۱۲ درصدی اعتبارات استان در سالجاری

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به افزایش اعتبارات استان بوشهر در سالجاری گفت: براساس پیگیری‌های انجام شده اعتبارات استان از ۲ هزار و ۲۰۰ به چهار هزار و ۷۰۰میلیارد تومان افزایش یافته است.

پاپری افزود: سرجمع اعتبارات استانی امسال استان بوشهر نسبت به سال گذشته ۱۱۲ درصد رشد نشان می‌دهد و به این شکل این استان مقام نخست کشور را از حیث افزایش اعتباری به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به عمر ۱۸ ساله برخی از پروژه‌های عمرانی نیمه کاره در استان بوشهر گفت: با تزریق این اعتبار بسیاری از پروژه‌های نیمه کاره سال‌های گذشته با پیشرفت فیزیکی بالا در سال‌جاری به بهره برداری می‌رسند.

کاهش فشار مالیاتی بر استان

این مقام مسئول با اشاره به رشد تصاعدی تعهدات مالیاتی استان طی سالیان گذشته اظهار داشت: تعهد مالیاتی استان در سال ۹۹ نسبت به سال قبل تر ۴۱ درصد رشد یافت، سال ۱۴۰۰ این رشد به ۵۴ درصد رسید و اوج آن در سال ۱۴۰۱ بود افزایش ۷۱ درصدی را تجربه کرد، اما با پیگیری هایی که صورت گرفت برای امسال تعهد مالیاتی استان ۹ درصد رشد کرد که در بین استان های کشور پایین ترین میزان می باشد.

به گفته پاپری، با این اقدام شاهد فضای آرام مالیاتی خواهیم بود، ضمن اینکه مازاد درآمد برای استان می ماند که بتوان در زمینه حقوق و طرح های عمرانی هزینه کرد.

اعتبارات حق آلایندگی؛ در انتظار حرکت سازمان محیط زیست

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان بوشهر افزود: از سال ۱۴۰۰ که قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده ابلاغ شد ساز وکاری برای عوارض آلایندگی مشخص شد.

وی ادامه داد: براین اساس سازمان حفاظت محیط زیست باید اقدام به احداث سامانه‌ای برای ثبت میزان آلایندگی مناطق از حیث آلاینده‌های آب، خاک و هوا را مشخص می‌کرد و لینک آنرا به سازمان امور مالیاتی می‌داد.

پاپری افزود: براین اساس سازمان امورمالیاتی مطابق اطلاعات این سامانه باید حق مناطق را واریز کند که تاکنون با وجود انجام مکاتبات این کار هنوز نه تنها در استان بوشهر بلکه در سراسر کشور انجام نشده است.

به گفته پاپری زارعی انتظار می‌رود با سرعت بخشی در روند کار مقدمات پرداخت اعتبارات آلایندگی به شهرداری و دهیاری‌ها انجام شود.

هزینه‌کرد مسئولیت اجتماعی صنایع با مصوبه شورای برنامه ریزی استان

وی در خصوص مسئولیت اجتماعی صنایع نسبت به مناطق پیرامونی خود گفت: در تمام نقاط کشور شرکت‌ها و صنایع در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود هزینه‌ای برای محیط پیرامونی خود در بخش فرهنگی، ورزشی، آموزشی و درمانی پرداخت می‌کنند که در استان بوشهر توزیع این اعتبارات براساس برنامه مشخصی انجام نمی‌شد.

پاپری ادامه داد: براساس ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۴۰۲ از این پس اعتباراتی که از محل مسئولیت‌های اجتماعی صنایع در استان‌ها هزینه می‌شود به طور حتم باید در شورای برنامه ریزی و توسعه استان مصوب و مبادله موافقتنامه انجام شود.

مشکل سازه ای برای مجتمع فرهنگی عسلویه

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر در پاسخ به سوالی پیرامون سرنوشت مجتمع فرهنگی عسلویه که قریب ۱۵ سال از شروع آن می گذرد، گفت: این مجتمع یکی از پروژه‌های بزرگ فرهنگی استان است که با وجود پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد، به‌‎دلیل اینکه متاسفانه در مراحل ساخت این پروژه ملی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌شده و یکی از پروژه‌های مورد حمایت وزارت نفت بوده، نظارت دقیقی صورت نگرفته، ساختمان آن با مشکلات فنی مواجه شده که ما با استخدام مشاور مقاوم‌سازی در پی رفع این مشکلات فنی و خطرساز هستیم.

پاپری گفت: صدها میلیارد تومان از بیت المال برای آن هزینه شده، ولی نظارت لازم روی آن نشده که متولیان امر باید پاسخگو باشند. البته این پروژه تا سال ۹۷ در اختیار وزارت ارشاد بوده و بعد از آن به استان واگذار شده که نباید استان این پروژه را با چنین وضعیتی تحویل می گرفت.

پاپری توضیح داد: با توجه به اعتبار خوبی که برای مقاوم‌سازی و تکمیل مجتمع فرهنگی هنری عسلویه در سال جاری گذاشته‌ایم، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال جاری این پروژه مهم که مشمول زمان هم شده، در پایتخت انرژی ایران به بهره‌برداری برسد.

  • منبع خبر : خلیج فارس