ثبت نام شوراهای شهر در شهرستان دشتی هم همانند دیگر نقاط استان و کشور به پایان رسید و در این بررسی مختصر گریزی می‌زنیم به یکی از مباحثی که قطعاً همانند همیشه بعنوان مستمسکی برای تبلیغات داوطلبان شوراهای شهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ابتدا اینکه بزرگترین نقطه ضعف شوراهای شهرستان دشتی عدم شفافیت مالی […]

ثبت نام شوراهای شهر در شهرستان دشتی هم همانند دیگر نقاط استان و کشور به پایان رسید و در این بررسی مختصر گریزی می‌زنیم به یکی از مباحثی که قطعاً همانند همیشه بعنوان مستمسکی برای تبلیغات داوطلبان شوراهای شهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
ابتدا اینکه بزرگترین نقطه ضعف شوراهای شهرستان دشتی عدم شفافیت مالی و بیان بیلان کاری می باشد که بدون هیچ تفاوتی در همه شوراهای شهر به چشم می‌خورد مگر در مواردی مختصر که خود افراد پاسخگوی برخی پرسش های افکار عمومی بوده اند و در حقیقت بصورت فردی اقداماتی در ارتباط با بحث شفاف سازی صورت داده اند.

در تمامی جوامع پیشرفته شفافیت رکن اصلی و اساسی کار مدیران می باشد و برای ارتباط سالم و مستحکم و همیشگی بین اعضای شورا و مردمی که به آنها اعتماد و روانه شوراهای شهر و روستا کرده اند لازم است گزارش کاری و مالی ارائه شود که متاسفانه شوراهای شهرستان دشتی این مهم را به سرانجام نرسانده اند
مردم حق این را دارند که بدانند پولی که به عنوان عوارض و مالیات به شهرداری های شهر و دهیاری های روستاهایشان می رسد در چه راهی هزینه شده و این وظیفه ای است که شوراها لازم بود پیشگام در اجابت به خواسته های به حق مردمی باشند.
یکی از مطالباتی که می تواند در بررسی بهتر روحیات داوطلبان برای شناخت آنان مورد توجه قرار گیرد درخواست ارائه برنامه های آنان برای مبحث شفاف سازی خواهد بود.
در نهایت گذری کوتاه به گفتمانهایی خواهیم داشت که پیش از این و در گذشته در صدای دشتی داشته ایم.

مرتضی پروانه فعال سیاسی و اجتماعی:

میزان شفافیت در شهرستان دشتی تابعی از شفاف بودن کل سیستم اداری و دولتی کشور است. یعنی نمیتوان شهرستان را بدون در نظر گرفتن وضعیت کلی کشور ارزیابی کرد. اصولا شفاف بودن تصمیم گیران و مجریان در همه کشورها تابع سیستم حکمرانی و نوع #حکومت و میزان دموکراسی و مردم سالاری آن کشور است. شفاف بودن امری نیست که با شعار دادن یا حتی پایبند بودن یک سیاستمدار یا دولت مرد اعم از رییس جمهور، وزیر و وکیل محقق شود. این مهم نیازمند به یک سیستم حاکمیتی و حکمرانی مبتنی بر گردش آزاد اطلاعات، گردش آزاد نخبه گان، چرخش آزاد قدرت، و دریک کلام حکومتداری مبتنی بر رای مردم در قالب احزاب آزاد و فراگیر ممکن است.
نهادها و ارکان دموکراسی در کشور ما هنوز شکل نگرفته بنابراین انتظار شفافیت دور از دسترس است.
رسانه های آزاد عامل مهمی در رسیدن به این شرایط است که متاسفانه رسانه ها هم بدلیل وابستگی به قدرت ها امکان بوجود آوردن فضای شفاف را ندارند.
البته تلاشهای برخی از دلسوزان رسانه و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در سالهای اخیر در شهرستان ارزشمند بوده است .
شوراها علی الخصوص شورای شهر نقش و وظیفه سنگینی در بحث شفاف شدن فضا دارند که البته آنها هم آنطور که شایسته بود موفق ظاهر نشدند.

 

مجتبی مقاتلی فعال حوزه رسانه در شهرستان دشتی:

شفافیت اصلی ترین رکن اعتماد بین مردم و مسئولین هست که نه تنها در شهرستان دشتی که شاید کل استان هم هیچگاه بجز موارد معدودی شاهد آن نبوده ایم
البته در سطح شهرستان و در سال جاری توسط دهیاران بخش شنبه و طسوج یک حرکت خوب در این منطقه اجرایی شد که میتواند استارت و نقطه قوتی برای ادامه این مسیر باشد.
من تصور می کنم سنگ بنای اعتماد مردم در حال حاضر شاید شفاف سازی بدون کم و کاست در طول سال باشد
شفافیت در شهرستان دشتی تا جایی نادیده گرفته شده است که این فضا را برای تحلیلگران و رسانه ها و مطالبه گران تنگ نموده و برای اظهار نظر و خواست مردم از مسئولینی که با اعلام شفاف عملکرد میتوانند اعتماد عمومی فضای شهرستان را جلب کنند بعضا با برخورد مواجه می شوند
شاید اصلی ترین استارت و بیان توان و شفافیت عملکرد را بتوان از مدیران ارشد در شهرستان و همچنین نماینده مردم در مجلس دید تا مدیران دیگر را در سطح شهرستان مجاب سازند که به مردم حقایق خدمات و اقداماتشان را بیان کنند و عملکرد سالانه خود را ارائه دهند.
رسانه ها و مطالبه گران شهرستان در آینده میتوانند مدیران را ملزم به شفاف سازی کنند حتی اگر با واکنش های منفی متولیان امر قرار مواجه شود.

 

احمد طیبیان مجرد از فرهنگیان و فعالان سیاس،اجتماعی و فرهنگی شهرستان دشتی:

در شهرستان دشتی هم چنین فضایی حاکم است که بعضی از مسئولین با مردم شفاف صحبت نمی کنند و بیلان و عملکرد خود را در اختیار مردم ورسانه ها قرار نمی دهند. در این سال ها مناسبت های مختلفی مثل هفته ی دولت بوده که مسئولین باید در بین مردم حضور پیدا می کردند یا جلسه ی پرسش و پاسخی برگزار می کردند و از عملکرد خود ودستگاه گزارشی به مردم می دادند.حتی مسئول باید در دیدگاه سیاسی هم با مردم و رسانه ها شفاف باشد چون او با یک دیدگاه سیاسی در این دولت مسئولیت پذیرفته ولی در رفتار وگفتارش چیز دیگری دیده می شود،حاضر نیستند که با حفظ دیدگاه سیاسی در چاچوب قوانین کشور با مردم و رسانه ها شفاف باشند و فقط با ارائه گزارش صوری وبدون خروجی درفکر حفظ پست وجایگاه خود باشند.مردم از نماینده ،فرماندار ،مسئولین ادارات ،شهردار و اعضا شورای شهر وروستا کار و عملکرد صادقانه می خواهند.
البته مسئولینی هم بوده وهستند که در طی سالیان متمادی در این شهرستان صادقانه خدمت کرده اند وحتی بعد از سال ها که از مسئولیتشان در این شهرستان گذشته مردم هنوز از آنان به جهت خدمت خالصانه و عملکرد شفاف مالی واقتصادی به نیکی یاد می کنند،شاهد مثال فرماندارانی مانند آقایان شریعتی ،ابراهیمی و مهرجو که در رفتار،گفتار وعملکرد با مردم صادق و آنان را محرم خود می دانستند و پاسخگو بودند.
امید است که با حضور نخبگان ،متفکران ،اندیشمندان جوانان، فعالان ومطالبه گران وهمه ی دلسوزان با تلاش وبرنامه ریزی صحیح وجامع شهرستان دشتی را از این وضعیت نجات دهند و موجبات پیشرفت و توسعه ی همه جانبه آن را فراهم سازند.
سالم وپایدار باشید.

 

رضا رضایی حقیقی از فعالان اجتماعی شهرستان دشتی:
اگر چه خواست مسئولین با توجه به ضعف در عملکردشان چنین نبوده و نیست ولی با همه گیر شدن فضای مجازی و ایجاد پیج ها و کانال های آموزشی و استفاده روز افزون عموم از این فضای اطلاعاتی سطح دانش اجتماعی در زمینه های مختلف ارتقا یافته و شهروند امروز به حقوق مدنی خود کاملا آگاه شده و بالطبع در زمان مطالبه گری در حوزه شفافیت با تسلط کافی بر حقوق شهروندی خود در جایگاه یک شهروند با دانش با مسئول مربوطه روبرو خواهد شد.

به نظر بنده شهروند مطالبه گر امروز نیاز شدیدی به ایجاد یک فضای باز گفتمانی با مسئولین دارند تا عیار شفافیت مشخص شود وگرنه ارائه عملکرد به وسیله روابط عمومی در فضای مجازی و یا نصب بنر عملکرد یک اداره در هفته دولت هیچ ره آوردی برای باز شدن فضای گفتمانی نخواهد داشت.

حضور بی واسطه مسئولین دربین عموم و اقشار و اصناف مختلف جامعه و شنیدن انتقادات و راهکارها در حوزه های مختلف یکی راه های تحقق شعار شفافیت در عملکرد است.

رسانه ها مستقل یکی از مهم ترین ارکان ایجاد فضای باز جهت شفافیت هستند و هر چه استقلال یک رسانه بیشتر گردد فضای باز بیشتری در جامعه ایجاد شده و خروجی بهتری در مسیر شفافیت به دنبال خواهد داشت.

میثم کردی از جونان فعال اجتماعی شهرستان دشتی:

شفافیت تقریبا از زبان همه مسئولین بیان شده، بارها و بارها شعار شفافیت را شنیده ایم. بخش بسیار مهمی از شفافیت در خصوص تصمیمات اقتصادی و بودجه ای است که اگر اشتباه نکنم در سطح شهرستان و در بین دولتمردان تنها از بین بخشداری ها،بخشداری شنبه و طسوج امسال خود و دهیاران را ملزم به ارائه آمار و شفافیت اقتصادی نموده است که برای شروع سنگ بنای خوبی است.
در بین شهرداری ها هم بعضا اطلاعاتی ارائه شده، ولی هنوز به یک روند ثابت و پایدار نرسیده ایم.
در سایر ادارات و بخش ها، اطلاعات معمولا به صورت ناقص و یا کلی گویی اعلام شده.
ضمن این که بخشی از شفافیت ، مقایسه با سایر شهرستان ها و نقاط کشور است، کلی گویی، عملا امکان این مقایسه را از تحلیل گران سلب می نماید.
در نظر داشته باشیم که وجود رسانه های مستقل و بدون وابستگی فکری، سیاسی یا اقتصادی و ارائه تحلیل های بدون حب و بغض از نیازهای اولیه ایجاد شفافیت در هر جغرافیایی است.

 

غلامعلی رضایی واحد از فرهنگیان و فعالان سیاسی و اجتماعی شهرستان دشتی:

این که آیا در حال حاضر چنین روند و فضایی، در شهرستان دشتی محقق شده یا نه؟!، نیاز به بررسی و واکاوی ابعاد مختلف فرهنگی اجتماعی آن دارد:
-اینکه، آیا مردم به حقوق و وظایف خود واقف اند؟!
-آیا -با توجه به دوران گذر از فضای بسته ی استبدادی به مردمسالاری- اکثریت مردم تحقق این شعارها را باور دارند و در پی مطالبه حق خود برمی آیند؟! چرا که:
تا ننالد طفل کی نوشد لبن
تا نبارد ابر، کی خندد چمن

تا نگرید کودک حلوا فروش
دیگ بخشایش نمی آید به جوش

-آیا مسئولی که چنین شعاری سر می دهد، در رویکرد و مرحله عمل نیز به آن پایبند است؟!. کما این که میان ادعا و عمل «تفاوت از زمین تا آسمان است»؛ به تعبیر سعدی، علیه الرحمه:

سعدیا، گرچه سخندان و مصالح گویی
به عمل کار بر آید، به سخنرانی نیست

لذا، با چنین نگرشی است که نقش آگاهی بخشی و مطالبه گری رسانه ی مردمی اهمیت مضاعف می یابد که: «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته».
-در خصوص این موضوع که؛«آیا شروع و بنیانگذاری چنین اقداماتی را در این زمینه در سالهای اخیر در سطح شهرستان شاهد بوده ایم؟!»؛ باید به عرض برسانم که، در این زمینه از هرجا شروع کنیم -ضمن این که دیر است و خلأ آن آشکار و عمیق- اما فرصتی مبارک است و جای غنیمت. که از هر زمان و هر مکان آغاز شود، خجسته و مفید واقع خواهد شد.
آنچه موجب و موجد به جریان افتادن مناسب روند پرسشگری مردم و پاسخگویی مسئولان می شود، این است که رسانه -از هر لحاظ- وارستگی و عدم وابستگی داشته و دارای بازوی حمایتی قوی باشد وگرنه هر انسان بالنفسه انسان از این که فعالیت های روزمره اش تحت نظارت باشد و الزام به پاسخگویی به ناظری داشته باشد، سخت کراهت داشته و گریزان است. اما همه مردم، بخصوص رسانه های مردمی می بایست، با اراده و پشتکار و جدیت و ابتکار، راهکارها و ضوابط قانونی نظارت بر عملکردهای مسئولان اداری و کارگزاران حکومتی را جستجو کنند و مطالبات بحق خود را تا سرحد استیفای حق و ایجاد شفافیت پی گیری نمایند.