معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: دیوان محاسباتی شرایطی فراهم کند تا مدیران بتوانند در موارد خاص بویژه در ارتباط با مسائل بودجه ابتکار عمل بیشتری داشته باشند.

محمد تقی ایرانی روز دوشنبه در آیین معارفه و تکریم مدیرکل دیوان محاسبات استان بوشهر افزود: وقتی شورای برنامه‌‎ریزی تکلیفی به مدیری ابلاغ و دولت نیز بویژه در حوزه عمرانی بودجه موردنیاز آن را اختصاص می‎‌دهد اگر در مدت مشخصی بودجه جذب نشود به خزانه بر می‎‌گردد که این برگشت در نزد دولت و مردم به عنوان ضعف مدیر قلمداد می‏‌شود که دیوان محاسبات باید به این امور نیز توجه کند تا مدیران بتوانند در فرصت مناسب به رسالت خود عمل کنند.

وی ادامه داد: در بحث نظارتی در استان بوشهر با وجود ظرفیت‌‎های مختلف شرایط خوبی برای توسعه این استان فراهم است که نظارت نباید مانع از تقویت این مهم شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر گفت: نظارت چنانچه تبدیل به دخالت و ترس مدیران شود منجر به زیان و ضرر جامعه و مانعی برای توسعه و پیشرفت است.

ایرانی بیان کرد: یکی از راه‌های کمک به مدیران پیوند سازمان بازرسی و دیوان محاسبات با آنها و ارائه آموزش‌های لازم است.

ایرانی ادامه داد: مدیرانی که دست پاکی و مسیر آنها مشخص شده در مقاطعی از روی ناآگاهی پای آنها به دیوان محاسبات باز می‌شود که شایسته است با آموزش لازم نسبت به توجیه مدیران اقدام شود.

وی گفت: در بحث واردات و صادرات نیز عده‌ای قانون را دور زده و مدیری که سهمی از فساد اقتصادی نداشته در این پرونده درگیر می‌شود که این موضوع نیز بدون تردید ناشی از ناآگاهی مدیران است.

مدیرکل سابق دیوان محاسبات استان بوشهر نیز گفت: با وجود همه اقدام‌هایی که در این استان صورت گرفته برخی از تخلف‌های موجود شامل برداشت غیرقانونی از حساب‌های دولتی، وجود حساب برای دریافت‎‌های غیرقانونی و پیگیری نکردن وصول نشدن مطالبات دولتی است که مبلغ‌ زیادی از درآمدهای عمومی و اختصاصی دولتی است.

ابراهیم مرادیان افزود: همچنین با وجود تلاش‎‌های اداره کل مالیاتی اکنون بالغ بر هشت‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان معوقه‌‎های مالیاتی در استان بوشهر وجود دارد که انتظار می‌رود به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: در واگذاری اراضی‌ دولتی، قراردادها و معامله‎‌های دولتی و دریافت و مصرف عوارض آلایندگی نیز تخلف‌هایی وجود داشت که در اداره کل دیوان محاسبات استان بوشهر مورد بررسی قرار گرفت و پرونده آنها به دادسرا ارسال شد.

در این آیین با تقدیر از ابراهیم مرادیان، محسن فنی اصل به عنوان سرپرست دیوان محاسبات معرفی شد.

  • منبع خبر : ایرنا