بارندگی شدید همراه با تندر و رعد وبرق (لهیمر) صبح جمعه در شهرهای شمالی استان بوشهر، باعث آبگرفتگی شدید خیابان‌ها و معابر شد.

بارش و باد تندری در شهرهای شمالی استان بوشهر در این فصل از سال که باد ” لهیمر ” معروف است از چند روز پیش احتمال وقوع آن در این مناطق وجود داشت و مردم و مسئولان خود را آماده چنین بارندگی کرده بودند.

شهرستان‌های ساحلی استان بوشهر در کرانه خلیج فارس آبان‌ماه هرسال با تغییرات جدی آب و هوایی و وزیدن بادهایی مواجه می‌شوند که یکی از آنها باد معروف و ویرانگر به ‘لیمر'( LIMER) یا ‘لهیمر’ (lehimer) است.

این باد که  ویژه خلیج فارس و تابع جریانات آب و هوایی این ناحیه است، باعث خطرناک‌ترین و در عین حال مهلک‌ترین حادثه دریایی می‌شود.

با وقوع بارندگی شدید همراه با تندباد روز جمعه در شمال استان بوشهر، بیشتر خیابان‌ها و معابر این مناطق  با آبگرفتگی شدید مواجه شد و  رفت و آمد وسایل نقلیه و تردد شهروندان را با مشکل جدی مواجه کرد.

شدت بارندگی در شهرهای، گناوه، دیلم، ریگ و امام حسن  به حدی بود که کانال‌های دفع آب‌های سطحی امکان تخلیه و هدایت آب به سمت دریا را نداشت و برخی از خودروها در خیابان‌ها و کوچه‌ها به دلیل آبگرفتگی گرفتار  و دچار نقص فنی شدند.

با شدت گرفتن بارندگی ، برق بیشتر مناطق شهر گناوه و دیلم قطع شد و حتی در برخی محلات گناوه به مدت ۳ ساعت طول انجامید.

قطعی اینترنت و اشکال در خطوط آنتن دهی همراه اول و ایرانسل از دیگر عواقب بارندگی شدید روز جاری در شهرستان گناوه بود.

فرماندار گناوه گفت: باتوجه به پیش بینی بارندگی شدید، اعضای ستاد بحران و همه دستگاه‌های امدادی این شهرستان در حالت آماده باش کامل قرار داشتند.

غلامرضا مهرجو افزود: بارندگی شدید روز جاری باعث جاری شدن روان آب در خیابان ها و معابر شد اما با فروکش کردن ، مشکل تردد و رفت و آمد شهروندان برطرف شد.

وی اظهارکرد: براساس پیگیری های صورت گرفته تاکنون گزارشی از خسارت بارندگی روز جاری به ستاد مدیریت بحران این شهرستان وصول نشده است.

آبگرفتگی، تردد در معابر شهرهای شمالی استان بوشهر را مختل کرد

فرماندارگناوه گفت: ستاد مدیریت بحران این شهرستان تمهیدات و برنامه ریزی لازم  برای اسکان مسافران و گردشگران در مواقع اضطراری اندیشیده بود که خوشبختانه با مشکلی مواجه نشدند.

مسئول اداره هواشناسی گناوه گفت: مجموع بارش سه ساعته که با توفان تندری (لهیمر) با سرعت ۶۸ کیلومتر همراه بود، در ایستگاه گناوه ۶۰.۲ میلیمتر ثبت شده است.

عباس زارع  افزود: براساس اعلام هواشناسی استان بوشهر فعالیت سامانه‌ جدید بارشی که از صبح جمعه در این استان  آغاز شده است در شهرستان گناوه نیز هنوز فعال است.

جواد عرب مدیر اداره برق گناوه گفت: براثر بارندگی و تندباد شدید روز جاری برخی مناطق دچار قطعی برق شدند که با کاهش بارش مجدد برخی  محلات وصل شدند و برخی نیز به علت مشکل در ایستگاه فوق توزیع در ورودی شهر با قطعی بیشتر مواجه شدند.

وضعیت بارندگی شهرستان دیلم

جانشین شورای هماهنگی  مدیریت بحران و معاون برنامه ریزی و امورعمرانی فرمانداری دیلم گفت: از ابتدای ساعت اولیه صبح روز جمعه شاهد بارش وسیع رحمت الهی در این شهرستان بودیم و بر اساس گزارش  هواشناسی دیلم میزان بارش  تا ساعت ۹.۳۰ دقیقه ۵۴.۴ اعلام شده است.

آبگرفتگی، تردد در معابر شهرهای شمالی استان بوشهر را مختل کرد

محمد طاهری افزود:  تمامی نیروهای عملیاتی شهرداری ، هلال احمر و  پلیس راهور از ساعات اولیه در سطح شهر حاضر و اقدام‌های لازم بازگشایی کانال‌ها ، روان سازی تردد ماشین‌ها و امداد رسانی را برعهده گرفتند.

وی گفت: براساس گزارش های اولیه  محور دیلم در حوزه استحفاظی  شهرستان هندیجان و امتداد محور دیلم ،بهبهان  مجاور روستای عامری بدلیل سرازیر شدن آب های بالا دستی بر روی ابنیه ها مسدود  و قسمتی از کوه تنگ اسخی  دچار ریزش شد که با حضور به موقع و تلاش نیروهای راهداری در حال بازگشایی است.

جانشین شورای هماهنگی مدیریت بحران دیلم افزود:  به رغم  هشدارهای هواشناسی و تاکید ستاد بحران شهرستان به عشایر حاضر در منطقه در هوای نامساعد و بارندگی های شدید ، برخورد ماشین با احشام در محور روستای بویرات دیلم به گناوه باعث کشته شدن چندین راس دام شد.

وی گفت: با توجه به شرایط جزر بودن دریا ، آب گرفتگی‌های سطح شهر  فروکش کرده و  شرایط عادی است.

  • منبع خبر : ایرنا