علی مرادی فرزند مرحوم حاج احمد، به روایت شناسنامه در سال ۱۳۰۵ و به گفته پدرش در سال ۱۳۰۳ در شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی چشم به جهان گشود. وی تا پایان دوره ابتدایی در زادگاهش و سال اول متوسطه را در بندر بوشهر درس خواند و سپس به سبب شرایط خاص زندگی از تحصیل […]

علی مرادی فرزند مرحوم حاج احمد، به روایت شناسنامه در سال ۱۳۰۵ و به گفته پدرش در سال ۱۳۰۳ در شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی چشم به جهان گشود.
وی تا پایان دوره ابتدایی در زادگاهش و سال اول متوسطه را در بندر بوشهر درس خواند و سپس به سبب شرایط خاص زندگی از تحصیل باز ماند.
عشق و علاقه به کتابخوانی و یادگیری و نشست و برخاست با بزرگان معاصر خویش، او را به سوی مطالعه و نوشتن سوق داد و به سرایش شعر پرداخت.منزل وی در خورموج همواره محل برگزاری جلسات ادبی بویژه شاهنامه خوانی بود.
حاج علی مرادی که از شاعران بنام و خوش قریحه منطقه دشتی است در انواع شعر، ذوق آزمایی کرد و در همه آن ها موفق بود.
شهرت عمده استاد مرادی در سرودن اشعار فراوانی به گویش مردم منطقه دشتی و بویژه منظومه بلند “کلاخا یاد مووحدو” است.
زنده یاد مرادی بر پایه روایات شفاهی خیلی قدیمی و مکتوبات معاصرینش بخصوص سروده های شاعر گرانقدر شادروان میرزا محمدجواد حامدی فرزند معلم بزرگ پیشکسوت، مرحوم میرزا محمود حامدی، در سال ۱۳۵۴ اقدام به سرایش این منظومه کرد.
شعر “کلاخا” برای اولین بار در کتاب “شعر و مردم” به کوشش رحمت الله بنی اسدی در سال ۱۳۵۹ به همت انتشارات سروش در تهران منتشر شد.
از شعرهای دیگرِ زنده یاد مرادی، شعر عقاب است که در جواب شعر عقاب دکتر پرویز ناتل خانلری و در قالب مثنوی سروده شده است.
غزل های مرادی که تحت تاثیر حافظ است و چهار پاره ها و سایر اشعار وی نیز قابل توجه هستند. از شادروان مرادی در سال ۱۳۸۵ ترجمه منظوم دعای صباح منسوب به امام علی(ع) به چاپ رسیده است.
حاج علی مرادی در زمره پیشروان سرودن شعر گویشی در استان بوشهر به شمار می رود.
در دهه های اخیر در باره زندگی استاد علی مرادی و شعر او بویژه منظومه کلاخا، کتاب ها و مقالات ارزشمندی توسط پژوهشگران پرتلاش جنوبی نوشته شده است.
نخستین مجموعه کامل اشعار استاد علی مرادی در دو بخش شعرهای گویشی و شعرهای فارسی، با مقدمه دکتر محمود دل آسایی توسط سید غلامحسین بهرسی و غلامرضا قربانی مقدم، گردآوری،تصحیح و تنظیم شد و تحت عنوان کتاب”مراد دل” به همت حمید زارعی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دشتی در سال ۱۳۹۶ به وسیله انتشارات ندای تاریخ در تهران به چاپ رسید.
زنده یاد استاد حاج علی مرادی در دوازدهم خرداد ماه ۱۳۹۰ به رحمت ایزدی پیوست و در قطعه هنرمندان آرامستان زادگاهش شهر خورموج به خاک سپرده شد.
در دهمین سالگرد درگذشت آن ادیب فرزانه و شاعر گرانمایه، ضمن مسئلت علّو درجات ایشان از درگاه حق، به روح بلندش درود می فرستیم و یاد و خاطره اش را گرامی می داریم.
تهیه و تنظیم: غلامرضا عوضنژاد