کاندیداهای پست ریاست جمهوری و شوراهای شهر طی یک میثاق ملی که بلافاصله تبدیل به قانون لازم الاجرا شود با مردم عهد ببندند که چنانچه در این جایگاه و مسئولیت قرار گرفتند ظرف مدت ۴ سال با فساد مالی و اقتصادی مبارزه و آن را ریشه کن کنند

صدای دشتی:
پیش بینی شما از میزان مشارکت در انتخابات پیش رو چیست و عوامل موثر بر میزان مشارکت مردم را چه می دانید؟
پاسخ:

به فرض مثال اگر فردا صندوق رای بگذارند و بگویند مردم رای دهند من فکر میکنم برای شوراها در کلان شهرها ۲۰ درصد و برای ریاست جمهوری ۱۵ درصد و در شهرهای بزرگ به ترتیب ۲۵ و ۲۰ و در شهرهای متوسط ۳۰ و ۲۵ و شهرهای کوچک ۳۵ و ۳۰ درصد میانگین مشارکت را شاهد خواهیم بود. و این یعنی یک فاجعه بزرگ !!! باید خیلی شفاف عرض کنم که متاسفانه اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی در پایین ترین حد ممکن خود در تاریخ بعد از انقلاب اسلامی را الان و در این مقطع شاهد هستیم و این بسیار نگران کننده است!! البته این در حالیست که جناحهای سیاسی و هم کاندیداهای احتمالی و همه بگو مگوهای اونها هم هنوز نه تنها نتونسته انگیزه مشارکت را بالا ببرند بلکه به اعتقاد من این شکاف بی اعتمادی را بیشتر هم کرده اند. بنظر میرسد ادامه این روند و این شرایط حتی با گذشت زمان و نزدیکتر شدن به زمان انتخابات هم تغییر چندانی نخواهد کرد!! مگر اینکه چند اتفاق مهم و تاثیر گذار و برانگیزاننده در کشور بیافتد که نتیجه این اتفاقات منجر به ایجاد امید در جامعه شود. حال اینکه چه اتفاقاتی میتواند سطح مشارکت را ارتقا دهد و اعتماد عمومی را به عرصه انتخاب و انتخابات برگرداند به نظر بنده ۱) در فرصت باقیمانده از عمر دولت فعلی تحریمهای ظالمانه آمریکا در نتیجه مذاکرات وین برداشته شود و در کوتاه ترین زمان پس از آزادسازی دارایی های ایران این پولها در یک اقدام فوری بعنوان جبران بخشی ازخسارتهای وارده طی این چندسال مستقیما به مردم پرداخت شود. ۲) هم زمان با انتخابات ، تغییراتی در قانون اساسی و همچنین اصلاح برخی مسائل پیچیده سیاسی و اجتماعی و فرهنگی که برای آگاهان روشن است ، به یک همه پرسی ( رفراندوم ) گذاشته شود. ۳) با تصویب فوری و عملیاتی کردن یک سری قوانین حمایتی برای دهک های پایین جامعه مخصوصا جوانان بیکار متولدین دهه ۶۰ تا ۷۰ را تا زمان پیدا کردن یک شغل ثابت و پایدار، ماهانه هر کدام ۵ ( پنج ) میلیون تومان بعنوان مقرری بیکاری، دولت مکلف به پرداخت شود.
۴) دولت مکلف شود همه سرمایه ایی که در بازار بورس از جیب مردم برداشته شد را عینا و با احتساب خسارت تاخیر تادیه و سود آن را تا قبل از انتخابات برگرداند.
۵) کاندیداهای پست ریاست جمهوری و شوراهای شهر طی یک میثاق ملی که بلافاصله تبدیل به قانون لازم الاجرا شود با مردم عهد ببندند که چنانچه در این جایگاه و مسئولیت قرار گرفتند ظرف مدت ۴ سال با فساد مالی و اقتصادی مبارزه و آن را ریشه کن کنند و چنانچه به تشخیص یک دادگاه صالحه ( باید تعریف کرد) در مسیر مبارزه با فساد ناتوان بودند و استعفا ندادند و یا با فساد و مفسد مماشات کردند به زندان ابد محکوم گردند.
خیلی شرایط سختی را تعریف کردم ولی باور دارم که اگر همه موارد اشاره شده با هم محقق شود انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی که مرهون خونهای پاک شهیدان و ایثارگریهای اینهمه جانباز و آزاده می باشد و همچنین آرمانهای بلند امام راحل و رهبر معظم انقلاب و استقلال و سرفرازی میهن عزیز اسلامی و عزت مردم شریف ایران در انتخابات پیش رو با حضور پر رنگ و با شکوه مردم بیمه خواهد شد و چشم طمع دشمنان قسم خورده کور خواهد شد.