اجلاس وزرای خارجه سازوکار همکاری منطقه‌ای قفقاز در استانبول و با حضور هیات ایران به ریاست عراقچی آغاز به کار کرد.

اجلاس وزرای خارجه سازوکار همکاری منطقه‌ای قفقاز موسوم به ۳+۳ متشکل از آذربایجان، ارمنستان، ایران، ترکیه، گرجستان، روسیه صبح امروز (جمعه ۲۷ مهر) در استانبول ترکیه، با حضور وزرای خارجه ایران، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و روسیه آغاز به کار کرد.

دیدارهای دوجانبه با وزرای شرکت کننده و با مقام‌های عالی‌رتبه کشور میزبان در حاشیه این اجلاس برنامه نیز در دستورکار وزیر امور خارجه کشورمان است. در ابتدای این نشست هاکان فیدان وزیر امورخارجه ترکیه رسما از سیدعباس عراقچی، استقبال کرد.

آغاز به کار اجلاس وزرای خارجه سازوکار همکاری منطقه‌ای قفقاز

عراقچی پیش از ورود به استانبول با سفر به اردن و مصر با مقامات ارشد این کشورها در خصوص مهمترین تحولات منطقه‌ای و به خصوص جنگ در غزه و لبنان رایزنی و تبادل نظر کرده بود.

پیش از این نیز، عراقچی در راستای رایزنی‌های منطقه‌ای در خصوص آخرین تحولات غزه و لبنان و تلاش برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی به لبنان، ‌ سوریه، ‌عربستان، قطر، عراق، عمان سفر و با مقامات ارشد آن کشورها به بحث و تبادل نظر پرداخت.

استانبول نهمین مقصد از تور منطقه‌ای وزیر امور خارجه در روزهای اخیر است.

دومین نشست «۳+۳» پیش از این و در سال گذشته، با حضور وزرای خارجه روسیه، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان، به میزبانی وزیر امور خارجه ایران، در تهران برگزار و طی آن به بررسی مسائل منطقه قفقاز جنوبی و تلاش برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای (سیاسی، اقتصادی، امنیتی، ترانزیتی، انرژی و …) پرداخته شد.

از مهمترین اهداف شکل گیری این گروه منطقه ای، حل مشکلات منطقه با حضور کشورهای منطقه و بدون دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای و غربی است.

  • منبع خبر : ایرنا