شبانه ادبی فایز دشتی با حضور جمع کثیری از شاعران و ادیبان خورموج و اعضای پویش بیرمی به میزبانی غلامعلی دشتی منش در عمارت شیرینه برگزار شد. در این محفل ادبی حسین باغبانی با بررسی تاثیر اقلیم بر ادبیات گفت: ادبیات هر منطقه زاییده اقلیم و جغرافیای آن جاست و اقلیم حتی خواب افراد را […]

شبانه ادبی فایز دشتی با حضور جمع کثیری از شاعران و ادیبان خورموج و اعضای پویش بیرمی به میزبانی غلامعلی دشتی منش در عمارت شیرینه برگزار شد.

در این محفل ادبی حسین باغبانی با بررسی تاثیر اقلیم بر ادبیات گفت: ادبیات هر منطقه زاییده اقلیم و جغرافیای آن جاست و اقلیم حتی خواب افراد را نیز در چنبره اختیار دارد.
جغرافی دان خورموجی افزود: در دشتی باران بزرگترین آرزو و خشک سالی بزرگترین ترس مردمش بوده است.

وی ادامه داد: چیستی و کیستی مردم برآمده از محیط زیست آنهاست هم چنان که شعر مرادی نشان دهنده کیستی و چیستی اوست.

باغبانی اضافه کرد: وقتی از صفدری نویسنده خوش نام خورموجی می پرسند که چرا در تمام نوشته هایت پر از کوچه های خورموج است اظهار می کند چون تمام ذهن من پر از خورموج است.

وی ضمن اشاره به اهمیت بیرمی خاطرنشان کرد: بیرمی اگر به مردم خورموج آب و خاک و یافته های مادی داده ولی برای شاعران الهام، استعاره و تشبیه داده است.

دکتر علی حسن زاده نیز با بررسی داستان پیر چنگی در مثنوی مولانا بیان کرد:
مثنوی معنوی کتابی تعلیمی و درسی در زمینه عرفان ، اصول تصوف ، اخلاق و معارف است و مولانا بیشتر به خاطر همین کتاب شریف معروف شده است. نویسنده و محقق کردوانی گفت: مثنوی معنوی دریای ژرفی است که می توان در آن غواصی کرد و به انواع گوهرهای معنوی دست یافت.

وی ادامه داد: داستان جذاب و عرفانی پیر چنگی از مثنوی معنوی یکی از زیباترین داستانهای مثنوی معنوی است که مملو از مفاهیم عرفانی است.
حسن زاده اضافه کرد: پیام این داستان آن است که چنگ تن انسان که در پیری خمیده است مانند چنگ باید زخم ببیند تا منشاء صدای روح بخش باشد.

اصغر منصوری نسب نیز اظهار داشت: هرچه ملتی تاریخ خود را بهتر بشناسد عظمت روحی او نیز بلندتر خواهد شد.

جامعه شناس خورموجی ادامه داد: ایران از شکوهمندترین و از طرفی اعجاب انگیزترین تاریخ بشری است که در آن تمام اندیشه ها از مرزهای ایران به هم می پیوست.

وی یادآور شد: ایرانی ها از بزرگترین قومی بودند که بیشترین جشن ها و شادی ها را داشتند و به دنبال کشف شادی بودند.

منصوری نسب گفت: به اذعان ویلیامز جیمز نویسنده کتاب روان شناس دینی جامعه ای که بیشترین شادی را داشته باشد از بیشترین آزادگی نیز برخوردار است.

این محفل که با مجری گری حمید زارعی همراه بود غلامرضا حیاتی، احمد منصوری، مهدی شیخیانی، سیروس مهاجری و فاطمه اسماعیلی به شعرخوانی پرداختند و سید عبدالمهدی هاشمی به اجرای آواز پرداخت. حافظ خوانی و نقالی سارا غلامی، فاطمه غریبی و یاسمن خسرو پور کودکان حاضر در محفل از دیگر برنامه های این محفل ادبی بود.